top of page

ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUKLAR



Üstün zekalı çocuklar yüksek zihinsel potansiyele sahip olan, diğerlerinden daha zeki olan değil ancak farklı bir düşünme yapısıyla ve akıl yürütme becerisiyle hareket eden çocuklara denir. 130 üzerinde Zeka Puanı tanı koymak için önemli bir gösterge olsa da tek başına bir anlam ifade etmez. Tanı koymak için klinik unsurların da değerlendirilmesi gerekmektedir.

Üstün zekalı çocuğun özelliği yaşıtlarından ileri olması değil, zihinsel işlevlerinin kendine özel olması ve farklı düşünme becerisidir. Kendi yaşının kronolojik yaşına göre birkaç yıl önde düşünmez, o yaştaki bir çocuğun hiçbir zaman düşünemeyeceği şekilde düşünür.

Çok yüksek bir duyu kapasitesine sahiptir. Detayları çok net görür, aynı anda bir çok sesi duyabilir, çok fazla sayıda kokuyu algılayabilir. Bu aşırı hassasiyet çocuğu rahatsız eder. Bizlerin algılayamadığı bir çok şeyi algılar. Üstün zekalı çocuklar duygusal gelişimlerinde aşırı duyarlı, çevredeki uyaranlara karşı hassastır. Bu hassaslığa karşı kendini korumak için çevreyle arasına mesafe koyup kendi duygularından uzaklaşabilir ve kırılganlaşabilir. Sosyal çevresinde yoğun şekilde yaşadığı merak duygusu çok fazla soru sormasına çevresindeki insanların da bunu anlamlandıramayıp rahatsız olmasına sebep olabilir. Okul hayatında da çocuk olduğu kişi ile diğerlerinin onunla ilgili düşünceleri arasında dengesizlikler yaşayabilir. Başka çocuklar için keyifli konular, beceriler üstün zekalı çocuk için ilgi çekici olmayabilir. Bu durum da çocuğun arkadaş ortamında yalnız hissetmesine ve dışlanmasına sebep olur.

Üstün zekalı çocuğun değerleri diğerlerinden farklıdır bu sebeple biri bir şey söylediğinde ne söylendiğini anlamayabilir alakasız bir yanıt verebilir. Farklı hesap ve akıl yürütme biçimine sahip oldukları için nasıl akıl yürüttüğünü kendisi de açıklayamaz. Bir şey öğrenmesi istendiğinde onun için yalnızca dersi zihnine yerleştirmek yeterlidir. Çocuğun bilgiyi öğrenebilmesi için ona eğitim hayatı boyunca hep bunu nasıl bildiği sorulabilir. Kapasitesini abartmadan kendine güvenebilmesi için onu cesaretlendirmek gerekebilir. Kendisinin farklı şekilde düşündüğünü bildiğimizi, okul sisteminin ve diğer insanların düşünme sisteminin onun düşünme biçiminden farklı olduğunu ona söyleyip farklılığı hakkında bilgi verebiliriz. Bunu yapmak kendisinin diğerleri içinde tuhaf hissetmesine engel olur ve yaşadığı farklılığı anlamlandırmasını sağlayarak sosyal hayata daha iyi adapte olmasını sağlar.

Uzm.Kl.Psk. Serap BOZAN
12 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


PSİKOSENSE.png
bottom of page